‘PM tepi’ dan berdrama
Oleh
Kalau masih ada yang belum tahu apa
itu ‘PM tepi,’ ia adalah istilah yang digunakan oleh penjual barangan
secara online kepada pembeli yang meminta mereka menghantar mesej secara
peribadi atau private message jika inginkan maklumat lanjut.
Hakikatnya, membeli-belah secara online memang
sudah menjadi perkara biasa dalam kehidupan kebanyakan kita. Kalau tidak
reti membeli barang secara online di zaman ini, ini yang dikatakan luar
biasa. Budak-budak sekarang pun sudah pandai membeli-belah cara ini,
dengan duit emak bapak.
Pun begitu,
sebenarnya ramai yang tidak suka dengan jawapan ‘PM tepi’ ini.
Kebanyakan pembeli mahu mengetahui terus maklumat tentang barangan
tersebut. Yang penting mahu tahu harga dengan cepat. Kita pun selalu
tertanya-tanya, letak sajalah harga di situ, kenapa mahu berahsia
sangat? Tidak perlulah jawab PM tepi dan bukan semua orang pun tahu apa
itu ‘PM tepi’.
Ada
juga penjual yang meminta orang ramai PM tepi, tetapi esok atau lusa
pun belum tentu berjawab dan ada juga sampai bila-bila pun tidak
menjawab. Ini pun satu hal juga, sikap pengendali jualan barangan online
yang paling tidak digemari pengguna.
Justeru
apabila pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan
Kepenggunaan (KPDNKK) membuat ketetapan antaranya tidak boleh ‘PM tepi’
lagi, ramai pengguna mengalu-alukan langkah tersebut tetapi tidak kepada
penjual kerana menganggap langkah ini akan menjejaskan perniagaan
mereka. Ia adalah strategi pemasaran.
Baru-baru
ini KPDNKK menetapkan lapan keperluan yang mesti dipaparkan kepada
orang ramai mengikut Akta Perlindungan Pengguna 1999 dalam akaun laman
sosial produk pembelian online itu untuk mengelakkan sebarang penipuan
kepada pengguna.
Lapan perkara berkenaan
adalah nama penjual atau syarikat, harga yang perlu dibayar, nombor
pendaftaran perniagaan serta maklumat untuk dihubungi. Selain itu,
maklumat keterangan produk, kaedah pembayaran, terma dan syarat-syarat
serta tempoh masa penghantaran juga perlu dipaparkan.
Peniaga
yang gagal berbuat demikian boleh disabitkan kesalahan di bawah
Peraturan-peraturan Perlindungan Pengguna (Urus Niaga Perdagangan
Elektronik) 2012, Akta Perlindungan Pengguna 1999. Di bawah peruntukan
ini, jika bersalah boleh didenda tidak lebih RM50,000 atau penjara tiga
tahun atau kedua-duanya bagi kesalahan pertama. Denda hingga mencecah
RM50,000 untuk PM tepi? Jumlah itu bukan sedikit. Jangan buat main.
Selain
mahu penjual telus mengenai harga, banyak isu lain juga timbul dalam
berurusan dengan peniaga online ini. Salah satunya adalah masa
penghantaran. Ada yang tidak dapat menghantar mengikut masa ditetapkan.
Kemudian dia menyalahkan pembeli yang tidak sabar-sabar menunggu.
Seorang
kawan saya pernah ditegur oleh penjual kerana asyik menghubunginya
disebabkan barang yang dibeli tidak sampai-sampai sehingga melepasi
seminggu. Penjual tersebut, boleh pula berkata: “ Awak ini tidak pernah
beli barang onlinekah? Sabarlah sikit.”
Tentu
jawapan sebegitu tidak sewajarnya diberi. Pengguna ada hak bertanya
kerana barang sudah dibayar tetapi tidak sampai-sampai, dan jarak pun
bukan jauh sangat. Bukan membeli barangan dari luar negara, yang perlu
naik kapal terbang atau kapal laut yang mengambil masa lebih seminggu.
Ini boleh menimbulkan suasana tegang antara pembeli dan penjual. Yalah,
bila masa hendak duit bukan main manis lagi budi bahasa, apabila sudah
buat pembayaran, budi bahasa ke laut dalam.
Dalam
pada itu, ada juga penjual yang gemar menunjukkan screenshot perbualan
mereka dengan pelanggan dalam laman sosial mereka. Bukan setakat
memaparkan pelanggan yang memuji perkhidmatan mereka tetapi pergaduhan
pun turut dihebahkan kepada orang ramai.
Sabarlah
tuan dan puan semua, dalam apa jua pekerjaan, dugaan dan cabaran
sebegini adalah perkara biasa dan sudah semestinya menuntut kesabaran
yang lebih. Tak perlulah dihebohkan pergaduhan seperti itu. Ini kerana
pelanggan akan menilai sikap penjual itu sendiri. Dia ini sebenarnya
mahu berniagakah atau bikin drama?
Tiada ulasan