Header Ads


Terkini

Pakatan Harapan ‘muhajirin’ tentang BN puak ‘jahiliah’, kata Muhyiddin

KULAI: Pengerusi Pakatan Harapan Johor Tan Sri Muhyiddin Yassin menyamakan perjuangan pembangkang menentang kerajaan Barisan Nasional (BN) ibarat kumpulan Muhajirin menentang puak Jahiliah ketika zaman Nabi Muhammad.

Muhyiddin berkata, ini kerana Pakatan Harapan menentang pentadbiran BN yang banyak membawa kerosakan kepada negara dan mereka akan menentang mana-mana pihak yang bersama dengan BN termasuk PAS.

“Kita ini kumpulan muhajirin kerana menghadapi tentangan puak jahiliah yang nampak cerdik tapi bodoh yang membawa kerosakan besar kepada institusi dalam negara,” katanya, ketika berucap merasmikan Konvensyen Parti Amanah Negara (Amanah) Johor di IOI Palm Villa di sini.


Presiden PPBM itu bagaimanapun mengakui sukar untuk menumpaskan BN dengan kekuatan dan sokongan yang ada pada parti pemerintah itu.

“Kita berada dalam situasi agak sukar. Misi kita bukan misi kecil, kekuatan dari segi undang-undang disalahgunakan, negara kita yang dikenali mengamalkan ‘rule of law’ tapi tidak lagi, sebaliknya undang-undang melindungi puak tertentu dan bukan kita orang terbanyak.

“Oleh itu kita kena buat persiapan rapi. Kita nak menumbangkan kerajaan yang memerintah selama 60 tahun dengan kekuatan kuasa dan wang ringgit,” kata bekas timbalan perdana menteri itu lagi
Beliau juga turut menyeru ahli-ahli akar umbi Pakatan Harapan agar merancang dan duduk bersama bagi mengatur rancangan rapi dan mengenepikan sengketa antara satu sama lain.

“Bersihkan hati kita, setiap yang ada ini adalah sahabat seperjuangan kita.

“Kalau PAS tidak bersama kita itu pun kita lawan,” kata Muhyiddin lagi.

Bekas menteri besar Johor itu berkata, pembangkang juga perlu berusaha mendapatkan sokongan orang Melayu dalam memastikan usaha mereka menewaskan BN akan berjaya.

“Kita perlu meningkatkan sokongan Melayu baik di kawasan majoriti Melayu atau bukan majoriti Melayu. Itu perkara kita paling utamakan.

“Bukan kita ‘take for granted’ sokongan Cina dan India tapi kerana sokongan Melayu ini penting. Mereka berhadapan pilihan. Antara BN dan Pakatan Harapan,” kata Muhyiddin lagi
Beliau berkata, rakyat kini hanya mempunyai 2 pilihan parti politik iaitu antara BN dan Pakatan Harapan.

“Siapa sokong BN macam PAS dia satu puak. Kita satu puak. Sebenarnya pilihan rakyat 2 sahaja. BN atau Pakatan Harapan, tiada di tengah-tengah.
“Kalau ada itu akan hanyut masuk Laut China Selatan. Kata nak tentang BN tapi berkhalwat dengan BN,” kata Muhyiddin.
https://susukunyitplus.blogspot.my/

Tiada ulasan