Header Ads


Terkini

Polis berkas lelaki hina kemangkatan Sultan Kedah

SEORANG lelaki ditahan kerana disyaki memuat naik posting berunsur penghinaan berhubung kemangkatan Almarhum Sultan Kedah Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah di media sosial, awal hari ini.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman Acryl Sani Abdullah Sani berkata suspek berumur 21 tahun itu ditahan di rumahnya di Genting Highlands, Pahang.

Beliau berkata turut dirampas daripada suspek adalah seunit telefon bimbit jenis Iphone 7 plus dan seunit komputer riba jenis MSI Gaming G Series.

“Suspek ketika ini direman selama dua hari bagi membantu siasatan kes berkenaan,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Berikutan itu, polis masih mengesan seorang lagi lelaki yang didapati memuat naik posting berunsur penghinaan dalam kes yang sama.

“Kedua-dua kes ini sedang disiasat di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan saya ingin menasihatkan kepada rakyat agar bertanggungjawab dan berfikirlah sebelum  membuat sesuatu.

“Jangan sesekali menyalahgunakan laman sosial untuk membuat sebarang komen yang dilihat sebagai biadap, kurang ajar atau penghinaan terhadap sesiapa terutamanya terhadap institusi raja serta pemimpin-pemimpin negara,” katanya.

Beliau berkata tindakan tidak bermoral seperti ini dikhuatiri mampu mencetuskan ketegangan dalam kalangan masyarakat, selain mengganggu-gugat keamanan serta ketenteraman negara ini.

Acryl Sani berkata penulisan komen yang tidak sepatutnya di laman sosial juga merupakan kesalahan dan memungkinkan satu tindakan undang-undang diambil terhadap si pelaku.

Baru-baru ini, dua lelaki disyaki menghina kemangkatan Sultan Kedah di media sosial dan ia menimbulkan kemarahan pada netizen. – Bernama

Tiada ulasan