Header Ads


Terkini

PH yakin PAS dan BN kalah di Selangor walaupun 3 penjuru

PETALING JAYA: Amanah dan DAP menyuarakan keyakinan Pakatan Harapan (PH) dapat merampas kerusi yang dimenangi PAS di Selangor pada pilihan raya umum (PRU) akan datang.

Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua berkata PAS meningkat bilangan kerusin pada PRU lalu bukan disebabkan mereka menang atas sokongan penyokong tegar PAS sahaja tetapi atas bantuan parti pembangkang lain seperti PKR dan DAP di bawah Pakatan Rakyat (PR) ketika itu.

“Tiada istilah penyokong tegar PAS menangkan PAS ketika itu. Rata-rata sokong PAS sebab mahu tumbangkan BN,” katanya dalam bual bicara “Selangor ada harapan” yang disiarkan menerusi Facebook.

“Jadi apabila PAS ubah arah lebih mesra Umno, kita yakin sokongan itu akan beralih kapada mana-mana parti dalam PH yang akan bertanding di Selangor,” kata wakil rakyat Petaling Jaya Utara itu.

PAS masih menjadi sebahagian daripada kerajaan campuran di Selangor yang disertai PKR dan DAP, walaupun parti Islam itu enggan mengadakan sebarang kerjasama politik pada PRU akan datang.

Sebelum ini, PAS Selangor berkata ia akan meletakkan calon di 42 daripada 56 kerusi di negeri itu, termasuk di kerusi yang disandang PKR dan DAP.

Sementara itu, Pengarah Komunikasi Amanah, Khalid Samad berkata PH tidak boleh menunggu PAS untuk berunding dan rakyat perlu disedarkan PAS bukan sebahagian gabungan pembangkang itu.

“PAS tak beritahu perkara sebenar bahawa akan wujud 3 penjuru selepas umum akan bertanding 42 kerusi DUN Selangor.

“Jadi kita di PH perlu teruskan dengan starategi kita dan jadikan pengalaman pilihan raya kecil (PRK) di Kuala Kangsar dan Sungai Besar. Pada ketika itu, kita ajak berunding untuk elak 3 penjuru tetapi tak berjaya juga. Jadi kita tidak boleh tunggu lagi,” katanya.

Dua PRK yang disebut Khalid itu diadakan tahun lalu dan menyaksikan Barisan Nasional (BN) mengalahkan calon Amanah dan PAS.

Khalid yakin strategi 3 penjuru tidak akan melemahkan PH.

“Berdasarkan 30% ahli PAS berlalih kepada terbentuknya Amanah, dan Umno juga sudah berpecah dengan wujudnya PPBM, maka Umno juga boleh dikalahkan.

“Sokongan Melayu kepada PH masih kuat dan bukan mudah untuk dikalahkan,” katanya.

Pada PRU 2013, PAS meletakkan 21 calon negeri di Selangor dan memenangi 15 kerusi.

PKR memenangi hanya 14 kerusi tetapi PAS dan DAP bersetuju supaya parti itu menerajui kerajaan negeri.
https://susukunyitplus.blogspot.my/

Tiada ulasan