Membangun Masyarakat Maju Dengan Teater
Oleh Dinsman
Berdasarkan diskusi mengenainya yang diadakan dalam satu pertemuan (ZKMUASB) yang dihadiri oleh penulis dan aktivis teater dari Malaysia dan Indonesia, sehari sesudah pementasan, kebanyakan mereka tertarik dengan usaha membawa teater ke tengah masyarakat, khasnya masyarakat kampung.
Kebanyakan komentar di dalam fesbuk pun menyatakan demikian. Mereka teruja dengan pementasan Teater di Sawah Padi (TdSP) UdaDanDara kerana pementasannya dibuat di dalam kampung, di tengah sawah, di tempat yang orang tak pernah fikir untuk membuat teater di situ.
Roslan Madun, seorang aktivis teater dan pejuang seni-budaya, yang menonton UdaDanDara pada malam latihan akhir 10 Ogos, menulis dalam fesbuk: “Dinsman telah membawa teater ke tengah-tengah masyarakat desa yang saya rasa ramai mereka tak pernah menonton teater, melainkan yang sudah biasa berulang alik ke Kuala Lumpur.”
Katanya lagi: “Di sini saya tidak bercakap tentang hebatnya UdaDanDara di tangan Dinsman, tapi tentang satu usaha murni membawa satu persembahan berjiwa rakyat (Uda Dan Dara ialah cerita rakyat) terus kepada rakyat. Saya fikir, pemipin politik pun tak buat kerja begini. Pemimpin politik pun tak masuk ke dalam jantung rakyat untuk berpidato.
“Namun Dinsman telah melakukan dengan jayanya. Dia tidak berpidato, tapi teaternya mewakili dirinya untuk menyatakan tentang kehidupan, tentang kemanusiaan, tentang berbagai contoh teladan, jahat dan baik melalui sebuah karya besar.”
Dan di dalam fesbuk juga ramai yang menyatakan harapan agar TdSP UdaDanDara dapat dipentaskan pula di tempat-tempat lain – di Kedah, di Pulau Pinang, di Johor, di Melaka. Saya jawab hanya satu: “Kalau ada pihak yang sanggup membiayainya, boleh saja.”
Ya, biayanya agak besar. Kalau kita tidak nampak kesannya yang positif dalam mengubah atau mempengaruhi minda masyarakat ke arah sesuatu kebaikan. Kalau kita tidak membandingkannya dengan lain-lain perbelanjaan yang lebih besar yang kita belanjakan pada perkara-perkara yang kurang berfaedah.
Menyaksikan kehadiran penonton yang menjangkau hampir dua ribu orang di malam pertama pementasan dan kira-kira seribu di malam kedua, terdiri dari orang-orang kampung sekitar dan juga peminat teater yang datang dari jauh (sejauh Perlis, P.Pinang dan Johor) dan ramai juga dari Kuala Lumpur dan Shah Alam, saya kira itu membuktikan bahawa teater itu penting dan diperlukan oleh masyarakat.
Mereka yang bukan dari kampung-kampung berdekatan itu sanggup merempuh perjalanan jauh, dengan memandu kereta dan ada yang naik-turun bas, masuk ke kawasan kampung dan turun ke sawah, mencari tempat menonton yang tanpa dewan berhawa dingin, tanpa bumbung berteduh kalau hujan, dan tanpa kerusi kecuali beberapa sahaja untuk yang tak mampu duduk bersila di atas tikar atau berdiri di sekeliling sawah – tentulah didorong ke situ oleh sebab-sebab yang membuktikan bahawa teater itu penting dan diperlukan.
Masalahnya ialah kesedaran. Usaha hendak membuat pementasan di sawah padi di Parit Dua Barat di Sungai Besar ini pun bukanlah suatu usaha yang mudah. Tanpa semangat kental beberapa orang pejuang seni-budaya yang sanggup bersusah-payah bersama meredah pelbagai cabaran dan halangan, takkan mungkin terjadi pementasan TdSP UDD pada 12 dan 13 Ogos itu.
Alhamdulillah, setelah ia diizinkan Allah terjadi seperti yang telah terjadi, maka banyaklah saya mendengar pernyataan-pernyataan kesedaran akan perlunya teater dibuat di kampung-kampung. Banyaklah juga cadangan dan saranan supaya TdSP UDD dibawa ke merata ceruk kampung di negara ini, agar lebih ramai orang kampung di seluruh negara dapat menikmati seni teater UDD dan mendapat kesan kebaikannya.
Maka soalan saya kini ialah: siapakah yang akan berusaha ke arah melaksanakan saranan, cadangan dan permintaan tersebut? Seperti saya tegaskan di atas tadi: masalahnya ialah kesedaran! Pihak yang sepatutnya bertanggungjawab mengeluarkan peruntukan bagi aktiviti seperti ini, iaitu pihak yang berkenaan di dalam kerajaan, hendaklah mempunyai kesedaran ini.
Teater bukan sekadar permainan anak muda untuk mengisi waktu lapang, dan bukan sekadar hiburan bagi orang-orang yang memerlukan hiburan. Teater mempunyai peranan yang berkesan dalam membangun masyarakat yang maju dan matang dan bertamadun tinggi.
Kesedaran ini perlu dibawa ke dalam kerajaan. Pengalaman saya beraktiviti teater selama kira-kira 50 tahun menunjukkan bahawa pihak di dalam kerajaan tidak ada kesedaran ini. Memang tidak ada.
Peruntukan yang diberikan kepada teater selama ini hanyalah atas dasar seni-budaya sebagai mengisi waktu lapang anak-anak muda, sebagai hiburan, dan bagi mengekalkan warisan tradisi. Tidak ada kesedaran dan pemikiran serta kewajaran bahawa teater mempunyai peranan berkesan dalam membangun masyarakat yang maju, matang dan bertamadun tinggi, iaitu yang terkandung di dalam gagasan dan falsafah Tekad Budaya. (Juga di dalam Deklarasi Kuala Kangsar)
Alhamdulilah saya menyaksikan sebahagian mereka yang hadir menonton TdSP UDD mempunyai kesedaran Tekad Budaya yang saya maksudkan itu; khasnya mereka yang membuat cadangan agar TdSP UDD dibawa untuk dipentaskan di beberapa tempat lagi, untuk memberi peluang lebih ramai rakyat Malaysia dapat menontonnya.
Maka saya sangat berharap agar kawan-kawan yang mempunyai kesedaran itu tidak hanya duduk diam sahaja dan mengharapkan orang lain berusaha bagi membangunkan seni-budaya kita. Marilah kita sama-sama berganding bahu berusaha.
Kesedaran Tekad Budaya perlu dibawa masuk ke dalam kerjaan, melalui pelbagai saluran yang dapat diakses oleh masing-masing kita. Tan Sri Nordin Kardi Naib Canselor Universiti Sultan Azlan Shah, Kuala Kangsar misalnya, telah menganjurkan pertemuan dan seminar yang kemudiannya melahirkan Deklarasi Kuala Kangsar, bagi menyebarkan kesedaran Tekad Budaya.
Kembali kepada pementasan ulangan TdSP UDD di beberapa tempat seperti yang dicadangkan, saya serahkannya kepada usaha bersama kita, bagi merealisasikannya.
Memang ada orang sedang mengusahakannya untuk dibawa ke Johor dan ke Kedah, disamping ada permintaan (dan peruntukan) untuk ia dipentaskan pula di Kuala Lumpur. Namun permintaan ke Kuala Lumpur itu agak sedikit memeningkan kepala saya. Mana ada sawah padi di Kuala Lumpur? Dan kalau tak ada sawah padi, bagaimana mementaskan TdSP UDD?
Walau bagaimanapun, saya mengharapkan usaha ini akan mencapai kejayaan. Mari kita bangunkan masyarakat Malaysia yang maju, matang dan bertamadun tinggi, dengan teater!
Berdasarkan diskusi mengenainya yang diadakan dalam satu pertemuan (ZKMUASB) yang dihadiri oleh penulis dan aktivis teater dari Malaysia dan Indonesia, sehari sesudah pementasan, kebanyakan mereka tertarik dengan usaha membawa teater ke tengah masyarakat, khasnya masyarakat kampung.
Kebanyakan komentar di dalam fesbuk pun menyatakan demikian. Mereka teruja dengan pementasan Teater di Sawah Padi (TdSP) UdaDanDara kerana pementasannya dibuat di dalam kampung, di tengah sawah, di tempat yang orang tak pernah fikir untuk membuat teater di situ.
Roslan Madun, seorang aktivis teater dan pejuang seni-budaya, yang menonton UdaDanDara pada malam latihan akhir 10 Ogos, menulis dalam fesbuk: “Dinsman telah membawa teater ke tengah-tengah masyarakat desa yang saya rasa ramai mereka tak pernah menonton teater, melainkan yang sudah biasa berulang alik ke Kuala Lumpur.”
Katanya lagi: “Di sini saya tidak bercakap tentang hebatnya UdaDanDara di tangan Dinsman, tapi tentang satu usaha murni membawa satu persembahan berjiwa rakyat (Uda Dan Dara ialah cerita rakyat) terus kepada rakyat. Saya fikir, pemipin politik pun tak buat kerja begini. Pemimpin politik pun tak masuk ke dalam jantung rakyat untuk berpidato.
“Namun Dinsman telah melakukan dengan jayanya. Dia tidak berpidato, tapi teaternya mewakili dirinya untuk menyatakan tentang kehidupan, tentang kemanusiaan, tentang berbagai contoh teladan, jahat dan baik melalui sebuah karya besar.”
Dan di dalam fesbuk juga ramai yang menyatakan harapan agar TdSP UdaDanDara dapat dipentaskan pula di tempat-tempat lain – di Kedah, di Pulau Pinang, di Johor, di Melaka. Saya jawab hanya satu: “Kalau ada pihak yang sanggup membiayainya, boleh saja.”
Ya, biayanya agak besar. Kalau kita tidak nampak kesannya yang positif dalam mengubah atau mempengaruhi minda masyarakat ke arah sesuatu kebaikan. Kalau kita tidak membandingkannya dengan lain-lain perbelanjaan yang lebih besar yang kita belanjakan pada perkara-perkara yang kurang berfaedah.
Menyaksikan kehadiran penonton yang menjangkau hampir dua ribu orang di malam pertama pementasan dan kira-kira seribu di malam kedua, terdiri dari orang-orang kampung sekitar dan juga peminat teater yang datang dari jauh (sejauh Perlis, P.Pinang dan Johor) dan ramai juga dari Kuala Lumpur dan Shah Alam, saya kira itu membuktikan bahawa teater itu penting dan diperlukan oleh masyarakat.
Mereka yang bukan dari kampung-kampung berdekatan itu sanggup merempuh perjalanan jauh, dengan memandu kereta dan ada yang naik-turun bas, masuk ke kawasan kampung dan turun ke sawah, mencari tempat menonton yang tanpa dewan berhawa dingin, tanpa bumbung berteduh kalau hujan, dan tanpa kerusi kecuali beberapa sahaja untuk yang tak mampu duduk bersila di atas tikar atau berdiri di sekeliling sawah – tentulah didorong ke situ oleh sebab-sebab yang membuktikan bahawa teater itu penting dan diperlukan.
Masalahnya ialah kesedaran. Usaha hendak membuat pementasan di sawah padi di Parit Dua Barat di Sungai Besar ini pun bukanlah suatu usaha yang mudah. Tanpa semangat kental beberapa orang pejuang seni-budaya yang sanggup bersusah-payah bersama meredah pelbagai cabaran dan halangan, takkan mungkin terjadi pementasan TdSP UDD pada 12 dan 13 Ogos itu.
Alhamdulillah, setelah ia diizinkan Allah terjadi seperti yang telah terjadi, maka banyaklah saya mendengar pernyataan-pernyataan kesedaran akan perlunya teater dibuat di kampung-kampung. Banyaklah juga cadangan dan saranan supaya TdSP UDD dibawa ke merata ceruk kampung di negara ini, agar lebih ramai orang kampung di seluruh negara dapat menikmati seni teater UDD dan mendapat kesan kebaikannya.
Maka soalan saya kini ialah: siapakah yang akan berusaha ke arah melaksanakan saranan, cadangan dan permintaan tersebut? Seperti saya tegaskan di atas tadi: masalahnya ialah kesedaran! Pihak yang sepatutnya bertanggungjawab mengeluarkan peruntukan bagi aktiviti seperti ini, iaitu pihak yang berkenaan di dalam kerajaan, hendaklah mempunyai kesedaran ini.
Teater bukan sekadar permainan anak muda untuk mengisi waktu lapang, dan bukan sekadar hiburan bagi orang-orang yang memerlukan hiburan. Teater mempunyai peranan yang berkesan dalam membangun masyarakat yang maju dan matang dan bertamadun tinggi.
Kesedaran ini perlu dibawa ke dalam kerajaan. Pengalaman saya beraktiviti teater selama kira-kira 50 tahun menunjukkan bahawa pihak di dalam kerajaan tidak ada kesedaran ini. Memang tidak ada.
Peruntukan yang diberikan kepada teater selama ini hanyalah atas dasar seni-budaya sebagai mengisi waktu lapang anak-anak muda, sebagai hiburan, dan bagi mengekalkan warisan tradisi. Tidak ada kesedaran dan pemikiran serta kewajaran bahawa teater mempunyai peranan berkesan dalam membangun masyarakat yang maju, matang dan bertamadun tinggi, iaitu yang terkandung di dalam gagasan dan falsafah Tekad Budaya. (Juga di dalam Deklarasi Kuala Kangsar)
Alhamdulilah saya menyaksikan sebahagian mereka yang hadir menonton TdSP UDD mempunyai kesedaran Tekad Budaya yang saya maksudkan itu; khasnya mereka yang membuat cadangan agar TdSP UDD dibawa untuk dipentaskan di beberapa tempat lagi, untuk memberi peluang lebih ramai rakyat Malaysia dapat menontonnya.
Maka saya sangat berharap agar kawan-kawan yang mempunyai kesedaran itu tidak hanya duduk diam sahaja dan mengharapkan orang lain berusaha bagi membangunkan seni-budaya kita. Marilah kita sama-sama berganding bahu berusaha.
Kesedaran Tekad Budaya perlu dibawa masuk ke dalam kerjaan, melalui pelbagai saluran yang dapat diakses oleh masing-masing kita. Tan Sri Nordin Kardi Naib Canselor Universiti Sultan Azlan Shah, Kuala Kangsar misalnya, telah menganjurkan pertemuan dan seminar yang kemudiannya melahirkan Deklarasi Kuala Kangsar, bagi menyebarkan kesedaran Tekad Budaya.
Kembali kepada pementasan ulangan TdSP UDD di beberapa tempat seperti yang dicadangkan, saya serahkannya kepada usaha bersama kita, bagi merealisasikannya.
Memang ada orang sedang mengusahakannya untuk dibawa ke Johor dan ke Kedah, disamping ada permintaan (dan peruntukan) untuk ia dipentaskan pula di Kuala Lumpur. Namun permintaan ke Kuala Lumpur itu agak sedikit memeningkan kepala saya. Mana ada sawah padi di Kuala Lumpur? Dan kalau tak ada sawah padi, bagaimana mementaskan TdSP UDD?
Walau bagaimanapun, saya mengharapkan usaha ini akan mencapai kejayaan. Mari kita bangunkan masyarakat Malaysia yang maju, matang dan bertamadun tinggi, dengan teater!
Tiada ulasan