Header Ads


Terkini

Mat Sabu antara ‘senjata utama’ ditimbang Amanah Selangor lawan BN, PAS

KUALA LUMPUR: Amanah berkata pihaknya sedang mempertimbangkan untuk meletakkan beberapa pemimpin kanan parti itu bertanding kerusi parlimen dan negeri di Selangor dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Nama-nama yang dicadangkan termasuk Presiden parti itu, Mohamad Sabu, naib presiden Hasanuddin Mohd Yunus, pengarah komunikasi Khalid Samad, pengarah strategi Dzulkefly Ahmad, Ketua Wanita Siti Mariah Mahmud dan Ahli Parlimen Sepang Mohd Hanipa Maidin.

Pengerusi Amanah Selangor, Izham Hashim berkata kehadiran “senjata-senjata besar” di Selangor bertujuan untuk mengukuhkan Amanah dan Pakatan Harapan (PH).'

“Mereka akan bergabung dengan pemimpin Amanah Selangor Saari Sungib dan Hasnul Baharuddin, bersama-sama dengan nama-nama besar lain yang akan kami umumkan kemudian,” kata beliau dalam ucapan pembukaan pada Konvensyen Amanah Selangor di sini hari ini.

“Dengan kata lain, Amanah Selangor komited untuk menawarkan yang terbaik melalui PH bagi rakyat Selangor untuk memastikan kesinambungan kerajaan PH Selangor dan juga kerajaan persekutuan PH masa depan,” katanya.

Turut hadir ialah Mohamad dan pemimpin parti komponen PH yang lain termasuk Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua, naib pengerusi PKR Selangor Zuraida Kamaruddin dan Pengerusi PPBM Selangor, Abdul Rashid Asari.

Izham juga menyeru semua pemimpin, ahli, aktivis dan penyokong Amanah Selangor agar memberi tumpuan ke atas usaha untuk mengukuhkan parti dan jentera pilihan raya di semua peringkat.

Beliau berkata isu pengagihan kerusi dan calon akan diselesaikan dengan sewajarnya.

“Jangan membuang masa untuk berdebat dan berdebat tentang kerusi dan calon supaya anda tidak menghiraukan untuk menguatkan parti dan jentera,” katanya.

Bercakap kepada pemberita kemudian, Izham berkata nama yang dicadangkan itu tertakluk kepada pengesahan kepimpinan pusat parti.

“Semua nama yang diumumkan hanyalah cadangan. Mereka masih perlu diluluskan oleh kepimpinan parti,” katanya.

Calon-calon Amanah mungkin menghadapi pertarungan 3 penjuru di setiap kawasan di Selangor.

Pada 24 Ogos, Pesuruhjaya PAS Selangor, Sallehin Mukhyi, yang merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri Sabak berkata parti itu akan meletakkan calon dalam sekurang-kurangnya 42 kerusi negeri dan bersedia menghadapi kemungkinan pertandingan 3 penjuru atau lebih.

“Jika pertandingan 3 penjuru berlaku di Selangor, ini bukan salah PAS. DAP dan Amanah adalah mereka yang mengeluarkan kenyataan yang mahu meletakkan calon dalam kerusi PAS,” katanya.

1 ulasan:

  1. Masa PAS dalam PR pon dia tak menang..... skrg ni rasa-rasanya dia boleh menang ke? PRU 14 nanti kita lihat siapa yg kena.....

    BalasPadam